Na Cypr wylądowaliśmy pod koniec lipca, był to środek letniego sezonu, a jednak lotnisko w Larnace było puste. Szczerze, jeszcze nigdy w życiu nie widziałam tak pustych lotnisk. (chyba że w Billund, gdzie, niezależnie od pory roku, zwykle nie ma ludzi 😉). Podróżowanie w gorących miesiącach zawsze usłane jest tłumami w kolejce po bagaż, a także przy okienku do okazania dokumentów. Tym jednak razem kolejka do celnika znikała szybciej niż pieniądze po wypłacie.

No właśnie, bo tuż po wylocie będzie się poproszonym o przejście przez bramki, przy których to – m.in. w Larnace (ale i Billund również) – miły pan (lub pani) sprawdzą nasze dokumenty, zerkną na nasz Flight Pass i mogą, ale raczej nie powinni pytać, po co przyjechaliśmy. Rzecz jasna, w razie, gdyby takie pytanie jednak powędrowało w naszą stronę, należy odpowiedzieć zgodnie z prawdą. Z resztą, wcześniej i tak musieliśmy wpisać powód naszego wyjazdu w Flight Pas, który wypełnialiśmy przed wylotem. (Więcej o Flight Pass poniżej)

Po szybkim sprawdzeniu dokumentów wreszcie jesteśmy wolni. Nareszcie możemy wyjść z budynku lotniska, by nawdychać się tego świetnego wilgotnego zapachu. Swoją drogą, czy tylko ja go tak uwielbiam?

Na lotnisku w Larnace sprawdzają temperaturę – ale tylko wybiórczo, bo chociaż przechodziliśmy z wolna koło straży trzymających termometry w rękach, nie poproszono nas o badanie. Możliwe, że na lotnisku znajdują się kamery z czytnikiem temperatury.

Czasem po przylocie, samolot może zostać zakwalifikowany do darmowego badania na wirusa. Wizzair kilka godzin wcześniej wysyła mejlowo wiadomość, że takie badanie się odbędzie. W naszym jednak przypadku nic takiego nie było, jednak stewardesy prosiły o pozostanie na pokładzie tych, którzy nie podróżują do Cypru, a mają tu tylko przesiadkę.

W MIEŚCIE

Mieszkaliśmy w centrum Larnaki. Jest to jedno z większych miast na Cyprze, lecz nie tak popularne, jak Pafos, czy kurort Ayia Napa.

Na deptak mieliśmy około minute drogi pieszo, a do plaży może z trzy minuty, a jednak ulice rano były puste. Oczywiście mijaliśmy osoby, ale byli to w większości mieszkańcy. Pracownicy remontujący budynki albo naprawiający zepsutą drogę. Turyści też byli. Opalali się na plaży, kąpali w morzu, ale na 200 wolnych leżaków, może 40 było zajętych. Brzeg morza też jakoś wielce zaludniony nie był, mimo że pogoda dopisywała – nie liczyłam, ale w wodzie było może z 20 osób, nie więcej.

W Pafos, Limassol, czy Ayia Napa to już inna historia. To duże miasta, kurorty, główne siedlisko zagranicznych turystów, ale pomimo tego ludzi nie było aż tylu, żeby czuć ten, nielubiany przez nas, zgiełk. Jedynie w Ayia Napa jakoś dziko się wydawało. Tam wielu poczuło zew wolności i jakoś zbyt ochoczo pędziło quadami po ulicach, robiąc przy tym totalny chaos, ale taki klimat wielkich kurortów.

W Lefkarze, czy innych malutkich miejscowościach panuje cisza. Wjeżdżając tam rano, ma się wrażenie, jakby człowiek wjeżdżał do czyjegoś domu – jest jakoś tak cicho i intymnie. Nie ma turystów, są tylko otwarte drzwi domów i mieszkańcy siedzący w nich, przy ulubionych serialach puszczanych w telewizji.

Puste uliczki Lefkary

RESTAURACJE I INNE LOKALE

Większość restauracji i lokali jest otwarta. Niewielka ich część zamknięta jest z powodu pandemii. W każdym mieście, do którego zawitaliśmy, nie było problemu z dostaniem stolika w restauracjach. Właściwie w niektórych były pustki.

Sklepiki z pamiątkami, sklepy spożywcze i odzieżowe, wszystko jest otwarte.

fot. 1: Puste stoliki w jednej z uroczych restauracji w Lefkarze. fot. 2: Jeden z lokali w Larnace pusty o poranku.
Kurion – zwiedzaliśmy go sami krążąc po pozostałościach starego miasta. Parking był pusty.

CO ZAŁATWIĆ PRZED WYLOTEM NA CYPR

Przed wylotem należy wypełnić Cyprus Flight Pass. Flight Pass to dokument, w którym musimy podać nasze dane osobowe, informacje dotyczące pobytu (długość i adres) na Cyprze oraz numer lotu, którym dostaniemy się na wyspę. Żeby móc go wypełnić, trzeba zarejestrować się na stronie Cyprus Flight Pass i dodać się, jako pasażer, a następnie wypełniać kolejne luki w dokumencie.

Dokument okazać będziemy musieli na lotnisku, możliwe, że nawet kilkukrotnie. Przed wylotem, podczas sprawdzania dokumentów i biletu lotniczego, oraz po wylądowaniu na lotnisku na Cyprze.

Flight Pass można wydrukować albo trzymać na telefonie w formie pdf, albo w jakim kimkolwiek szybko dostępnym formacie.

TEST PRZED WYLOTEM NA CYPR

Cypr ustalił listę krajów na te, które mogą podróżować do ich kraju i te, które mogą dopiero po okazaniu negatywnego wyniku testów na Covid 19. Kraje z grupy A mogą latać na Cypr bez okazywania wyniku testów, kraje z grupy B muszą przed wylotem go zrobić (są jeszcze kraje z grupy C, ale nie o nich teraz). EDIT: Polska na ten moment znajduje się w grupie B. To znaczy, że każdy turysta potrzebuje negatywnego wyniku, żeby wjechać na Cypr.

My osobiście wykonaliśmy testy przed wylotem dla własnego spokoju. Dania na ten moment znajduje się w grupie A, ale jak to mówią, maseczki nie nosi się dla siebie, a dla innych. Poza tym wszystko dynamicznie się zmienia, więc nie chcieliśmy mieć problemów, gdyby nagle Cypr zaliczył Danię do tej drugiej grupy.

Kilka osób plażujących przy skałach Afrodyty.
Port w Pafos przed zachodem słońca.

MASECZKI I PŁYNY DEZYNFEKUJĄCE

Trzeba pamiętać, że maseczkę trzeba mieć na nosie i ustach na lotnisku i w samolocie. Przez całą podróż!

Kiedy my byliśmy na Cyprze, nie było wymogu noszenia maseczek w sklepach, ale z tego, co wiemy, już to się zmieniło. Maseczki wymagane są w miejscach, w których nie ma możliwości zachowania stosownej odległości. Personel muzeów, restauracji i sklepów musi je nosić i szczerze powiemy, nie zdarzyło nam się widzieć pracowników bez nich – no ok, w sumie skłamaliśmy. Jeden był, ale przy jego barze, toaleta nie miała sufitu. To był inny świat, a my poniekąd zmuszeni do jego odwiedzenia 😉.

Płyny dezynfekujące stoją we wszystkich sklepach tuż koło wejścia.

WYNAJĘCIE AUTA

Samochody są dezynfekowane przeciwko Covid 19 i innym wirusom. O tym, czy wypożyczony przez nas pojazd został poddany takiej dezynfekcji, informuje kartka na desce rozdzielczej. Taka ciekawostka.

Chciałbyś coś dodać od siebie? Albo masz jakieś pytanie? Śmiało kieruj je w komentarzach 🙂

INTERESUJE CIĘ CYPR?
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

PRZYLĄDEK CAPE GRECO – MALOWNICZA WIZYTÓWKA CYPRU
CYPR NA WŁASNĄ RĘKĘ. JAK ZORGANIZOWAĆ TANI WYJAZD
PRZYSMAKI CYPRU – CO I GDZIE ZJEŚĆ NA CYPRZE | PROPOZYCJE RÓWNIEŻ DLA WEGETARIAN

Może również Ci się spodoba

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *